Teploty stoupají, denní světlo se prodlužuje, počasí se uklidňuje – a to je jasný signál pro všechny nadšené cyklisty. Silnice a stezky na jaře rapidně ožívají a také vy už se určitě chystáte na svou první vyjížďku. Víte ale, jaká je aktuální kondice vašeho kola? Ano, i zimní parking v garáži může napáchat škody, obzvlášť pokud jste ho tam před pár měsíci ledabyle opřeli. Než se tedy vrhnete na pravidelné tréninky, věnujte čas údržbě a servisu. Promazat, dofouknout, utáhnout, zkontrolovat… s našimi tipy to zvládnete bez problému sami doma.

Berte to tak, že čas investovaný do servisu je vlastně energie vložená do vás samotných. Chcete přeci jezdit co nejvíce bezpečně a pohodlně, ne? Předejte tím i případnému defektu a zbytečně ztraceným minutám, které byste namísto opravy mohli věnovat jízdě.

Očistná koupel

V ideálním scénáři jste svého dvoukolového parťáka umyli už před zimou, takže teď by postačilo setřít usazený prach a doladit detaily. Pokud ne, nezbývá než se zbavit bláta, špíny a dalších nečistot, které nejenže kazí vizuální dojem, ale hlavně neprospívají „zdraví“ kola. Vezměte teplou vodu, hadřík, saponát (pozor na agresivní prostředky) a pusťte se do čistění. Pro ještě dokonalejší efekt můžete použít i odmašťovač – ale jen ten určený na kola.

Špinavé kolo a bezradná Barča

Kolo máte umyté a připravené ke kontrole. Nejdříve ho celé rychle prolétněte okem a zhodnoťte celkový stav. Možná hned takhle na začátku objevíte zřejmé problémy jako prasklý rám, rozbité sedadlo, ohnuté ráfky, zdeformovanou přehazovačku apod. Všechno samozřejmě bude vyžadovat opravu, případně výměnu. Po této rychlovce se pusťte do hloubkové prověrky…

Sedni, jeď… a občas i brzdi

Začněte třeba u sedla. Před prvním vyjetím ho pořádně utáhněte a seřiďte. Musí opravdu pevně držet, protože i malinko uvolněné sedadlo bude při jízdě působit dost nekomfortně a hlavně by mohlo vést ke karambolům. A to nikdo nechce. V případě, že už má svá nejlepší léta za sebou – to znamená, že je viditelně opotřebované, děravé s odkrytými pružinami, bez rozmýšlení ho vyhoďte a pořiďte si nové.

Pak se plynule přesuňte k pneumatikám. Nejsou pláště prasklé nebo staré se sjetým vzorkem? V případě, že jo, budete je muset vyměnit. Zkontrolujte i boky pneumatik. Drobné povrchové trhlinky zalepte kvalitním lepidlem, narazíte-li na větší praskliny, bude nutné namontovat nový pár. Dále si na kontrolním seznamu odškrtněte tlak v pneumatikách. S největší pravděpodobností je budete muset dohustit, protože během „stojícího“ období dochází k jeho úniku. Podívejte se na bok pláště, kde jsou uvedené mezní hodnoty pro dohuštění, a v každém případě se držte doporučení výrobce.

Kontrola tlaku v pneumatikách

Brzdy. Další zásadní součástka bezpečné a spolehlivé jízdy. Šlapete-li za tým ráfkových brzd, zrevidujte opotřebení a nastavení ráfku a brzdových špalků – jejich brzdné plochy by měly být v plném kontaktu. Případné znehodnocení pak poznáte okem a pohmatem. Neucítíte-li rysku, rýhu v ráfku, je čas na výměnu. Špalíčky pak mají obvykle vyznačenou vodorovnou čáru, která představuje limitní hranici. Pokud ji nevidíte, dejte nové. U mechanických kotoučových brzd prověřte stav kotoučů a brzdových destiček, u hydraulických kotoučových pak brzdovou kapalinu (tady ale případnou výměnu doporučujeme svěřit do rukou odborníků). Nezapomeňte ani na kabely. Roztřepené nebo lepkavé formy neznačí nic vhodného.

Od řetězu ke šroubům

Dále to popožeňte k řetězu a přehazovačce. Kolik množství prachu a špíny vidíte? Vlastně teď už minimum, protože jste kolo před chvílí umývali. Ale chceme říct, že tady se nečistoty fakt dost hromadí a přes zimu navíc zasychají a tvrdnou. Ovlivňuje to jednak životnost, ale i řazení a pohodlí při jízdě. Vůbec se toho nebojte, vezměte nějaký hadr, kartáček (na řetěz), případně šroubovák (na přehazovačku) a zbavte se všech nežádoucích nánosů. Řetěz a celý řadící systém (kazety, převodníky a další pohyblivé komponenty) promažte, ale pozor volte pouze přípravky specializované na kolo. Ruce pryč od „univerzálů“, které najdete náhodou ve své domácí dílně. Nechte mazivo zaschnout a pak jemně otřete hadříkem.

Pomocí měrky na řetěz zjistěte, zda má správnou délku, resp. zda není prověšený. Měrka má většinou dva rozměry, a to 0,5 a 0,75 %. V případě, že na řetěz nasadíte větší rozměr, znamená to, že je moc vytahaný a je nutné ho vyměnit. Myslete na to, že jde o důležitý pohon celého kola, ale zároveň nevydrží tolik kilometrů jako třeba kazeta nebo převodníky. 

Seřiďte přehazovačku. Protože jen správně nastavené přehazování vám zajistí bezstarostnou cestu. Nejprve se zaměřte na spodní doraz (řetěz sedí na nejmenším převodovém kolečku). U něj pracujte s dvěma dorazovými šroubky tak, aby řetěz nepadal do rámu a nepřeskakoval výše. Pak přistupte k hornímu dorazu (řetěz je na nejvyšším pastorku). Tentokrát využijte stavěcí šroubek a cílem je, aby řetěz nepadal do výpletu a nesklouzával na jiné převodové stupně. Následně pomocí stavěcího šroubku vylaďte nepřesnosti u zbytku pastorků. Převody nesmí drhnout, jejich chod by měl být naopak hladký.

A co dál? Šrouby. Prohlédněte celé kolo a zpozorněte především u těch, které mají tendenci povolovat – tedy ty šrouby, které drží kliky na středové ose a pedály. Mimochodem kontrolu šroubů provádějte pravidelně, nejen jednou při jarní údržbě.

Dotažení všech šroubů na kole

Domácí kutil versus profík

A blížíme se do finiše. Je tu sice ještě pár úkonů jako vycentrování kola, výměna těsnění a oleje ve vidlici a tlumiči apod., nicméně v těchto případech doporučujeme raději profi servis nebo pomoc zkušenějšího cyklisty. Nejenže je zapotřebí adekvátní výbava, ale i určitá zručnost a cit v rukou. Nicméně platí to pro všechny zásahy výše. Pokud si na ně netroufáte, je lepší nechat to na odbornících. Kolo by totiž po vašem zásahu mělo být ideálně v lepším stavu než na začátku...

Vidíme se na cestách!

A nezapomeňte se s námi podělit o vaše zkušenosti – jak, jak moc a jak často pečujete o své kolo?

 

Sledujte nás na našem Instagramu a Facebooku.

Otužuješ se?

Asi tím nejdůležitějším pravidlem pro otužování je, že bys měl/a začít postupně. Účinky otužování se začnou projevovat asi po 4 týdnech, takže pravidelnost a dlouhodobé úsilí Ti přinese ovoce, přesně jako u sportu :).

Umíš padat?

Buď umíš padat (a je jedno jestli na kole, na lyžích, nebo jinde) nebo neumíš :D. Rozhodli jsme se proto, že Ti sepíšeme pár úplně základních věcí, o kterých si myslíme, že jdou naučit, i když nejsi padací talent.

Ze světa pedálů

Existuje několik oblastí, kdy se lidstvo názorově dělí na dvě téměř nesmiřitelné skupiny. Bavíme se například o tom, jestli loupat banán od šťopky nebo z vrchu, jestli jsou legíny top nebo módní peklo, a taky o tom, jestli mít na kole normální pedály nebo nášlapy.

Typy cyklistů na stezce

Někdo jako cyklista obecný neexistuje. To by se mohlo zdát jenom obyčejnému laikovi, který zná kolo jenom z reklamy na Poděbradku. My, cyklisti pravidelně šlapající, už o tom víme své. Není cyklista jako cyklista.

Proč jezdit na kole?

Občas to má někdo jinak a zeptá se, proč by měl vlastně někdy na kole jezdit? No takovému člověku je potřeba to vysvětlit, ukázat mu, o co teď přichází a přesvědčit ho, ať se přidá do naší šlapací party. :) Dej mu přečíst následující řádky.