Uvažuješ nad koupí nového dvoukolého parťáka? Koupě kola je investice na pěknou řádku let, proto se rozhodně vyplatí ji promyslet a nenakupovat impulzivně (pokud si ovšem neplánuješ kupovat nové kolo každý rok, to si klidně ukaž na co chceš :D). Proto pro Tebe máme pár rad, co před nákupem zvážit, aby sis vybral to správné kolo, které Tě zaveze až na konec světa.

Holky na kolech v MOOQ cyklistickém oblečení

V kamenných obchodech Ti samozřejmě řeknou, že je nesmysl nebo dokonce hazard se zdravím koupit si kolo na eshopu, a pak si ho skládat sám. Pokud máš ale kolem sebe někoho šikovného, kdo kolům rozumí a důvěřuješ mu, klidně si ho nech složit a ušetři. Někdy se hodí každá koruna a kolo pak můžeš dát omrknout do servisu :). Ať už se rozhodneš jakkoliv, první, co si musíš při výběru kola určit, je terén, který Tě láká nejvíc. Podle toho, jestli chceš drandit v lese mezi kořeny nebo si užívat super rychlost na zpevněných cestách, si pořizuj typ kola. Jaké máš možnosti?

MTB (horské kolo)

S „horákem“ se nemusíš bát žádných sjezdů, kamenů ani kořenů v lese. Poradí si s blátem i mokrým povrchem. Rozhodnout se můžeš ještě mezi kolem s odpruženou přední vidlicí nebo celoodpruženým. Horská kola si poradí i na silnici, ale rychlostní rekordy tam s ním netrhneš.

Horské kolo MTB celoodrpužené

Crossové kolo

Pokud terény nejradši kombinuješ, pohybuješ se na zpevněných cestách, i v lehčím terénu (asi neholduješ sjezdům v lese po kořenech a kamenech), crossové kolo pro Tebe bude super parťákem. Z horských kol má odpruženou vidlici, ze silniček zase rychlejší převody a kola s větším průměrem. Takovou odnoží crossu jsou trekingová kola, která bývají vybavená větším počtem příslušenství. Budeš na něm mít blatníky, nosič, světla.

Silniční kola

Fandové Tour de France určitě musí mít doma silničku, lehké a velmi rychlé kolo. Terén si sice neužiješ (buď budeš muset jet fakt opatrně a pomalu, nebo se rovnou pozdravíš se zemí), ale na silnici pojedeš jako drak.

Silniční kolo

Samozřejmě, že si můžeš taky pořídit vyloženě městské kolo na popojíždění do práce nebo do školy, nebo naopak BMX na tríčky :).

Jak je to u kol s velikostmi? Řešit bys měl/a výšku rámu a průměr kol. U rámu se velikosti pohybují u dospělých kol od 15“ do 24“ nebo se taky označují S-XL a záleží na Tvojí výšce. Průměr kola se zase liší, zda jde o kolo horské nebo silničku. 

Při výběru si taky rozhodni, jaký chceš typ brzd, jestli kotoučové nebo čelisťové, a jaké komponenty chceš na kolo přidat a v jaké kvalitě. Pokud chceš zainvestovat hodně, sáhni po rámu karbonovém, jinak většinou výrobci nabízí hliníkový. A pak barva! Nezapomeň na barvu, ať je to kolo hezký! :D

Pokud budeš nové kolo kupovat, tak si dobře vyber a nezapomeň pak i na nové cyklo kousky (mrknout na ně můžeš tady) :). 

Ať to šlape

Ze sedla píše Johana

Otužuješ se?

Asi tím nejdůležitějším pravidlem pro otužování je, že bys měl/a začít postupně. Účinky otužování se začnou projevovat asi po 4 týdnech, takže pravidelnost a dlouhodobé úsilí Ti přinese ovoce, přesně jako u sportu :).

Umíš padat?

Buď umíš padat (a je jedno jestli na kole, na lyžích, nebo jinde) nebo neumíš :D. Rozhodli jsme se proto, že Ti sepíšeme pár úplně základních věcí, o kterých si myslíme, že jdou naučit, i když nejsi padací talent.

Ze světa pedálů

Existuje několik oblastí, kdy se lidstvo názorově dělí na dvě téměř nesmiřitelné skupiny. Bavíme se například o tom, jestli loupat banán od šťopky nebo z vrchu, jestli jsou legíny top nebo módní peklo, a taky o tom, jestli mít na kole normální pedály nebo nášlapy.

Typy cyklistů na stezce

Někdo jako cyklista obecný neexistuje. To by se mohlo zdát jenom obyčejnému laikovi, který zná kolo jenom z reklamy na Poděbradku. My, cyklisti pravidelně šlapající, už o tom víme své. Není cyklista jako cyklista.

Proč jezdit na kole?

Občas to má někdo jinak a zeptá se, proč by měl vlastně někdy na kole jezdit? No takovému člověku je potřeba to vysvětlit, ukázat mu, o co teď přichází a přesvědčit ho, ať se přidá do naší šlapací party. :) Dej mu přečíst následující řádky.